Jaha, och vill du göra efter gymnasiet då?



Hur många gånger har vi inte hört just den frågan? Jag kanske inte alls gillar samma saker nu som jag kommer göra när det väl är dags att komma ut i arbetslivet. I stället för att gilla idrott som nu så kanske jag är fast vid politiken om 5 år, vem vet.

När jag valde gymnasium så fanns det bara ett val i mitt huvud och det var hälsa och idrott. Jag ville varken bo kvar hemma eller gå på innebandygymnasium i Mora och läsa samhäll, eller kanske barn och fritid.
Men ändå sökte jag samhäll som andra val, fråga mig inte varför men jag gjorde det.
Min syo rekommenderade det eftersom jag gillar att skriva, då jag tog första bästa skolan som hade samhäll och en idrottsprofil, men jag visste ingenting om skolan. (Och det var inte Mora)

Jag visste förvisso inget om John Bauer i Västerås heller, men jag visste vad hälsa och idrott var, och jag skulle gå där.
Nu för tiden så måste man plugga vidare från nästan alla linjer man går, bara ett fåtal man inte behöver göra det i.
Som jag nämnde ovanför så rekommenderade min Syo samhäll till mig, och jag hade kommit in på innebandygymnasiet i Mora, vilket ypperligt tillfälle att både hålla på med något jag älskar, samtidigt som jag gick samhäll!
Eller inte tänkte jag och började i Västerås i stället.
Och jag har gjort helt rätt val.
Jag har kul i skolan nu, jag tycker om att gå i skolan, jag tycker till och med att engelskan är okej nu. Om jag hade gått i en samhällsklass hade det varit ungefär som 9:an, jag hade blivit skoltrött efter en månad och de ämnen som jag inte tycker om hade jag fått dåliga betyg i.
Min engelskalärare i 9:an sa åt mig att jag aldrig skulle kunna få ett VG i engelska A på gymnasiet, gissa vilken som ligger på ett VG? Men hon har delvis rätt, om jag hade gått kvar hemma hade jag aldrig fått ett VG.

Just nu har jag ingen aning om vad jag vill göra efter gymnasiet, men jag känner ändå att jag går rätt linje. Jag vill tycka det är roligt i skolan, för om det är roligt, då jobbar man bättre. Även fast jag kanske inte vill jobba som något inom friskvård eller idrott sen (jag vet inte nu vad jag vill göra) utan bestämmer mig för att jag vill läsa till advokat kan jag läsa upp de ämnen jag behöver till det efter skolan. Om jag hade gått samhäll och bestämt mig för att bli sjukgymnast så hade jag ändå blivit tvungen att läsa Naturkunskap B efter skolan så att jag hade kunnat plugga till det.

Jag säger inte att det är fel att välja samhäll och jag har inget emot folk som går samhäll, natur eller något som det är mycket plugg i. Det finns säkert många som tycker det är jättekul med de linjerna och man får ju faktiskt en bred utbildning.
Jag menar att det hade varit fel linje för mig, jag hade bara mått dåligt och känt panikångest inför prov och inlämningar. Därför har jag roligt medan jag går i skolan, jag får helt bra betyg (nu på slutet i alla fall) och om jag nu känner för att bli advokat om några år så får jag helt enkelt läsa några extra ämnen efter skolan, men det får jag ta då.
För jag antar att inte så många precis som mig inte har en aaaaning om vad de vill göra om några år. ;)

/ Antagligen Johanna

(Detta inlägg skrev på tåget mellan Västerås och Sala, mycket tankar man kan få av att åka tåg ;))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0